Robotika

KAKO LAHKO ROBOT POMAGA LJUDEM?

Robotski izziv za Festival Labirint 2024

Ali rad kot dežurni učenec hodiš po malico v kuhinjo in jo pomagaš deliti? Kaj, če bi to opravilo za tvoj razred opravljal robot? Malico bi robot »Mal'caBot« dostavil v učilnico, jo razdelil in na koncu vse skupaj vrnil nazaj v kuhinjo. Kaj vse mora tak robot narediti v verigi od kuhinje do učenca v razredu, da uspešno opravi nalogo in hkrati poskrbi, da je razdeljevanje hrane učinkovito, da je zavržene hrane čim manj, vsi vpleteni pri šolski malici pa imajo manj dela? Razmisli tudi, kako običajna šola izgleda, kako je zgrajena in kje bi tvoj robot lahko naletel na ovire in omejitve pri opravljanju naloge.

****************************

Ljudje uporabljamo robote na številnih področjih. Doslej so bili roboti večinoma drage, velike in zelo specializirane naprave, ki so delale v tovarnah in  barvale, varile, ... Časi pa se spreminjajo, roboti postajajo (cenovno) dostopni tudi posameznikom in znajo čedalje več. Danes jih srečamo v skladiščih, ko prevažajo materiale iz točke A na točko B, sortirajo izdelke, nam kosijo travo, čistijo tla, … Roboti nam lahko lajšajo delo, opravljajo težke in nevarne naloge namesto nas, nas zabavajo, nam poenostavijo vsakdanja hišna opravila, …

Gotovo tudi vaši otroci oz. učenci kdaj razmišljajo, kaj vse bi še lahko roboti opravili namesto nas ljudi in nam sprostili čas za bolj smiselna opravila ali zabavo.

 

Namen dejavnosti je rešiti preprost izziv iz šolskega okolja z uporabo robotike

Vabimo vas, da s svojimi učenci za letošnji Festival Labirint izdelate prototip naprave – Mal'caBota, ki dostavi in razdeli malico v učilnici, ostanke hrane in posodo pa vrne v kuhinjo. Kaj boste za izdelavo uporabili, za nas ni pomembno. Pomembno je, da poiščete svojo izvirno rešitev izziva, ki je zapisan zgoraj.

Vašega »Mal'caBota« boste predstavili obliki preprostega prototipnega robota iz Lego (Education) kock, kartona, ipd., ki za delovanje potrebuje vsaj nekaj vrstic programske kode. Pomembnejši kot izgled je razmislek in morebitne rešitve vseh izzivov, ki bi tako napravo čakali pri vsakdanjem delu v šoli, saj ne želimo naprave, ki le prevaža malico iz točke A na točko B.

 

Kdo lahko sodeluje in prijava

Sodelujejo lahko učenci od 1. do 9. razreda. Učenci se prijavijo na svoji šoli, pri učitelju ali učiteljici, ki je na šoli zadolžen za dejavnosti v sklopu Festivala Labirint.

 

Cilj sodelovanja

  • Prepletanje v šoli pridobljenega znanja (tehnika, fizika, matematika, izbirnih predmetov, …), znanj pridobljenih pri sestavljanju Lego in drugih kock, lastnih izkušenj in ustvarjalnosti.
  • Spodbujanje snovalskega razmišljanja (ang. Design thinking).
  • Povezovanje teoretičnih znanj pri iskanju praktičnih in smiselnih rešitev za dan izziv.
  • Odkrivanje nadarjenih učencev na področju tehnike.
  • Spodbujanje komunikacije med sodelujočimi. Dogovarjanje, odločanje, upoštevanje zamisli, sprejemanje kritike in iskanja kompromisne rešitve.
  • Spodbujanje učencev k iskanju nadgradenj in izboljšav njihovih izumov.
  • Prepoznavanje najbolj nadarjenih mladih graditeljev robotov in njihovo usmerjanje na področje znanosti, naravoslovja in tehnike.
  • Promocija tehnike in tehnologije ter ostalih STEM vsebin.


POTEK:

FAZA

AKTIVNOST

1. OBJAVA IZZIVA IN PRIJAVA

Izziv bo objavljen na spletni strani Festivala Labirint. Učenci se prijavijo na svoji šoli.

2. ISKANJE REŠITVE

Učenci v šoli, doma, pri krožkih, v prostorih e-hiše, … (idejno) sestavijo robota, ki rešuje zastavljen izziv.

3. PREDSTAVITEV ROBOTA NA FESTIVALU LABIRINT

Predstavitev poteka v dveh kategorijah. V vsaki kategoriji iščemo čim bolj inovativno rešitev.

 

3.a  Pridi in sestavi Mal'caBota
Učenci s pomočjo danega Lego kompleta na lokaciji sestavijo robota in ga sprogramirajo. Časa imajo 60 min. Pri tem ne uporabljajo zapiskov, s seboj ne nosijo materialov. Sledi predstavitev pred komisijo.
Število mest je omejeno.

  3.b  Predstavitev že izdelanega Mal'caBota
Učenci prinesejo že sestavljenega in sprogramiranega robota, ki so ga sestavili v šoli, na krožku, doma, … Robot je lahko narejen iz kartona, sestavljen iz Lego kock (običajne kocke, Mindstorms, Spike Essentials, …) ali drugih materialov in motorčkov. Sprogramiran je lahko preko mobilnega telefona, Micro:bita, Arduina, … Predstavljena rešitev mora vsebovati robota in vsaj osnovno programsko rešitev.
Na dan dogodka učenci predstavijo rešitev izziva pred komisijo.

 

Za izdelavo robota bo tekmovalcem v kategoriji »Pridi in sestavi Mal'caBota« na dan dogodka na voljo:

  • En komplet Lego Education na učenca. Učenci od 1. do 5. razreda OŠ bodo izziv poskušali rešiti s pomočjo kock WeDo 2.0, učenci od 6. do 9. razreda OŠ pa s pomočjo kock Spike Prime. Vsak učenec dela samostojno.
  • Računalnik z ustrezno programsko opremo, s katerim bo učenec lahko programiral svojega robota.
  • 12 mest za WeDo 2.0 in 12 mest za Spike Prime.
  • Prijavljeni učenci bodo pred dogodkom od organizatorja dobili točen urnik za sestavljanje in predstavitev svoje rešitve izziva.

 

Pri izdelavi robota, ki bo reševal zastavljeni izziv, vam bodo mogoče v pomoč naslednji koraki:

  • Raziskujte: Poiščite informacije in nasvete ter obstoječe rešitve podobnih težav.
  • Delajte poskuse, nadgradnje in eksperimentirajte: Če v prvo ne uspe, ne obupajte. Poskusite še enkrat iz drugega zornega kota in stalno izboljšujte prototip.
  • Bodite kreativni: Iščite rešitev, ki še ne obstaja.
  • Celosten pogled: Reševanja izziva se lotite v celoti, razmislite kaj vaš uporabnik sploh potrebuje, se vživite v njegove želje in potrebe, …
  • Zapisujte in opisujte svoje delo: Napišite zapiske o izdelavi robota in o programiranju. Zapiski so za pripravo, na predstavitvi jih učenci ne uporabljajo.

 

 Svojo rešitev bodo učenci sovrstnikom in komisiji predstavili na zaključnem dnevu Festivala Labirint v marcu 2024. Prikazali bodo delovanje robota in predstavili ostalim, kako so robota izdelali in kako bi deloval. Lahko tudi nakažejo, kakšen bi bil robot v pravi, delujoči izvedbi, kako bi lahko še izboljšali svoj izdelek in kakšne so možnosti širše uporabe. 

 

Vloga mentorja

Vloga mentorja je, da učence usmerja, ne pa da sam poišče rešitev. Učencem lahko pomagajo šolski ali zunanji mentorji (starši, sorodniki, prijatelji, …), vendar je priporočljivo, da je zamisel otrokova, preprosta in da pri izvedbi (zamisel in izdelek) ni občutiti prevelike pomoči mentorja. Iščite enostavne in vsaj v teoriji izvedljive rešitve ter pomnite, da so možnosti prototipiranja,  z opremo namenjeno otrokom, omejene!

Ne obupajte, če se ne čutite dovolj sposobni, da bi bili samostojni mentor svojim otrokom oz. učencem. Pobrskajte po seznamu na tej spletni strani. Vsi ti izvrstni raziskovalci in inženirji vam bodo z veseljem pomagali, če boste potrebovali pomoč pri svojem delu!

Mnogi uspešni izumitelji niso bili odlični šolarji, bili so pa prepričani v svoje sposobnosti in so bili vztrajni! Pomagajte svojim otrokom oz. učencem, da izkoristijo priložnost in pokažejo svoje znanje, zamisli in spretnosti javnosti.

Če potrebujete dodatne informacije, pišite na info@cobik.si ali pokličite na 05 850 08 92. Lahko pa se obrnete tudi na e-hišo, hišo poskusov Nova Gorica (info@e-hisa.si).

SODELUJOčE šOLE OD LETA 2015

  • OŠ Solkan
  • OŠ Frana Erjavca
  • OŠ Dobravlje
  • OŠ Danila Lokarja, Ajdovščina
  • OŠ Šturje
  • OŠ Ivana Roba, Šempeter
  • OŠ Cerkno
  • OŠ Milojke Štrukelj Nova Gorica
  • OŠ Draga Bajca Vipava
  • OŠ Miren
  • OŠ Kanal
  • OŠ Renče
  • OŠ Danila Lokarja, podružnica Lokavec
  • OŠ Šturje, podružnica Budanje
  • OŠ Dušana Muniha - Most na Soči
  • OŠ Draga Bajca - PS Podnanos
  • OŠ Deskle
  • OŠ Miren, podružnica Bilje
  • OŠ Branik
  • OŠ Dobrovo, podružnica Kojsko
  • SŠ Ivan Trinko Gorica
  • OŠ Dobrovo

NOVICE

14. februar 2024

Festival Labirint 2024

V soboto, 16. marca 2024, bo v Ajdovščini spet potekal Festival LABIRINT - Regijsko srečanje ...

preberi več
12. januar 2024

Festival Labirint 2023/24

LABIRINT 2023/24 bo v soboto, 16. marca 2024! Rezerviraj soboto za radovedno, raziskovalno in ustvar...

preberi več
OSTALE NOVICE

Želiš sodelovati?

PRIJAVA